Sursa: https://project-e.ro/2021/09/29/headhunting-romania-sau-direct-search-ce-doleante-comune-au-candidatii-si-angajatorii/

 

Pe o piață a muncii, așa cum se prezintă ea acum în Romania, când criza specialiștilor este mare, chiar foarte mare, când căutam prin toate canalele disponibile, vedem că nu putem “disloca” ușor oamenii. Mai ales în această perioadă incertă, cei care au un oarecare confort, indiferent de ce natură, nu se uită foarte mult în piață și nu caută noi oportunități. Doresc, în acest moment, mai degrabă să își păstreze job-ul actual.

Din experiența proprie, procesul de angajare a specialiștilor are o rată de succes mult mai mare dacă se caută direct

Deși în social media au început să apară din nou numeroase anunțuri de angajare, după aproximativ un an de pauză, candidații constată că tot aplică. Dar nu sunt invitați la interviuri. Deseori nu li se citește nici măcar aplicația. Prin urmare, devin demotivați în a mai aplica. Totuși, cei care nu aplică nu știu ce pierd! Astfel, candidații nu ar trebui să se lase descurajați.

Da, este o cale cu două tăișuri. Nu prea îți vine să aplici, pentru că îți este oarecum bine acolo unde ești acum. Totuși, dacă cineva îți oferă o ușoară siguranță pentru o potențială mutare, mai că ai accepta să vezi despre ce este vorba. În acest caz vorbim despre Direct Search.

Ce doleanțe au cei contactați direct?

Răspunsul la întrebarea de mai sus este unul simplu. Angajații caută siguranță, echilibru între viața profesională și cea personală, sau mici îmbunătățiri în mediul lor de lucru. Este vorba despre un program flexibil sau part time, remote, proiecte mai atrăgătoare ori beneficii. În fața companiei de recrutare, candidații se pot exprima liber și mai sincer decât față în față cu angajatorul. Ei pot încerca să obțină o mică îmbunătățire față de situația lor actuală.

Majoritatea întrebărilor sosite din partea celor contactați prin Headhunting în România/ Direct Search ține de oferta companiei pe plan personal. Acesta este tipul de întrebări survenite în ultimul an.

Întrebările pe care le întâlnesc cel mai des sunt:

  • Pot lucra remote? Cât la sută din timp?
  • Care este turnover-ul și fluctuația din companie?
  • Cum este manager-ul direct?

În același timp, departamentele de Resurse Umane din companii dezbat, tot pe social media, ce ar mai putea adăuga pentru o bună retenție a angajaților, pentru îmbuntățirea stării lor de bine. Întrebarea este dacă previziunile departamentelor de HR corespund așteptărilor angajaților.

Companiile trebuie să înțeleagă că atmosfera de lucru trebuie să fie una plăcută și prietenoasă, oamenii să vină cu plăcere la muncă; este cea mai importantă componentă pentru a avea performanță și retenție. În schimb, pentru a le ocupa angajaților timpul liber cu așa-zise workshop-uri de relaxare, reprezintă pentru unii dintre ei un stres destul de mare. O echipă se sudează mai bine zilnic, într-o atmosferă de lucru plăcută. O echipă nu se sudează pe parcursul unui singur weekend petrecut în teambuilding.

Conform ultimului studiu McKinsey, “Great Attrition or Great Attraction – The Choice is Yours”, angajatorii ar trebui să acorde o atenție sporită vocilor venite de la potențialii candidați, dacă își doresc să îi atragă în companie – nu toate ofertele angajatorilor se potrivesc aspirațiilor angajaților.

Același studiu invită angajatorii să se pregătească și pentru faptul că angajații sunt dispuși să plece din companie, cu sau fără o ofertă nouă, atunci când așteptările lor nu sunt îndeplinite.

Prin urmare, este vital să existe un pool de angajați, pe care să ne putem baza

Angajații sunt acum mult mai predispuși să plece decât înainte. Ei caută mai mult ca oricând sentimentul de apartenență și respectul față de nevoile lor și a timpului lor liber. Angajații vor aprecia cu atât mai mult o ofertă venită din partea unui angajator care se prezintă transparent și sincer, cu toate avantajele și provocările sale.

Experiența mea cu cei implicați în procesul de recrutare este că un headhunter poate prezenta mai liber și obiectiv angajatorul, decât o poate face acesta din urmă

Dacă pe parcursul recrutării, candidaților nu li se ”vinde în roz” compania, ci li se comunică exact ce au de făcut, de ce sunt doriți și cu ce probleme se vor confrunta, putem fi siguri că nu vor fugi mai târziu de propriile asumări, odată ce își vor fi luat responsabilitatea de a accepta oferta. Interesul recrutorului prin Direct Search este ca acel candidat ales pentru angajare să rămână pe termen lung în companie. Astfel, acesta testează de la bun început compatibilitatea candidat-angajator.

Prin urmare, ce beneficii aduce unei companii colaborarea cu un headhunter?

În primul rând, aflarea mai rapidă a doleanțelor candidaților din piață, și intercalarea unui terț obiectiv în procesul de recrutare. Nu în ultimul rând, recrutorul extern este un ajutor rapid în completarea echipei cu potențiali angajați compatibili culturii organizaționale. Se evită astfel suprasolicitarea și încărcarea angajaților actuali cu sarcini suplimentare, apărute ca rezultat al lipsei de personal.